۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۶۰۳۸۵۲

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲ اردیبهشت ۹۸ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲ اردیبهشت ۹۸ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
قیمت نفت امروز با رشد ۳ درصدی به بیش از ۷۴ دلار رسید که دلیل آن انتشار خبر احتمال لغو معافیت‌های تحریمی آمریکا به ۸ کشور خریدار نفت ایران است.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲ اردیبهشت ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

افت ۵۳ واحدی شاخص کل بورس تهران
 
بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه ۲ اردیبهشت ۹۸، با ۵۳ واحد عقب‌نشینی به رقم ۲۰۴ هزار و ۳۲۱ واحد رسید که البته کاهش اندک شاخص بعد از رکوردشکنی هفته قبل طبیعی به نظر می‌رسد.

شاخص کل با معیار هموزن نیز ۹۴ واحد رشد کرده و به رقم ۴۰ هزار و ۷۴۷ واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران امروز به بیش از ۷۸۲ هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله‌گران بورس بیش از ۶.۸ میلیارد برگ بهادار سهام و حق تقدم در قالب ۳۸۷ نوبت معامله و به ارزش ۱۶۲۴ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۱۵ واحد کاهش یافته و به رقم ۵۸ هزار و ۸۸۴ واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هموزن ۶۵ واحد تقویت شد و رقم ۲۸ هزار و ۳۹۱ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با کاهش ۳۴۷ واحدی به رقم ۲۳۰ هزار و ۴۷۴ واحد رسید. شاخص بازار اول با کاهش ۲۴۲ واحدی به رقم ۱۵۲ هزار و ۹۹۹ واحد رسید و شاخص بازار دوم در بورس اوراق بهادار تهران ۸۴۶ واحد رشد کرده و به رقم ۳۹۵ هزار و ۱۷۸ واحد رسید.

امروز نماد‌های شپدیس، وغدیر در تقویت شاخص بورس اثرگذار بوده و نماد‌های کگل، ومعادن، کچاد، رمپنا، بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

امروز نماد‌های پربیننده مربوط به شرکت‌های بانک تجارت، بانک ملت، سایپا، داده‌گستر عصر نوین، ایران خودرو، پارس‌خودرو و گروه مپنا بوده است.

بنا به این گزارش، امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل ۱۶ واحد رشد کرده و به رقم ۲۴۹۴ واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از ۱۴۵ هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله‌گران فرابورس بیش از یک میلیارد برگ بهادار سهام و حق تقدم در قالب ۱۶۱ هزار نوبت معامله و به ارزش ۴۷۶ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز نماد‌های مارون، دماوند، هرمز، شراز در تقویت شاخص فرابورس بیشترین اثر را داشته و نماد‌های میدکو، ذوب، ارفع، بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را بازی کرده‌اند.

نماد‌های پربیننده فرابورسی مربوط به شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، پتروشیمی زاگرس، صنایع کاغذ پارس، تجارت الکترونیک پارسیان کیش، ریل پردازسیر و نیروگاه زاگرس کوثر بوده‌اند.
 
امروز با پیام ناظر بازار توقف نماد ثاخت۱ به علت افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب متوقف شد. نماد شسپا۱ به علت افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف و نماد چکارن۱ به علت افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف متوقف شد.

همچنین نماد معاملاتی کاذر، قثابت نیز متوقف شد. همچنین با پیام ناظر بازار حراج مجدد نماد معاملاتی سنیرح روی داد و نماد معاملاتی فلوله، وساخت، پس از رفع تعلیق بازگشایی شد و همچنین نماد‌های معاملاتی شوینده، وبهمن نیز با پیام ناظر بازگشایی شدند.
__________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۴ میلیون و ۸۴۵ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۶۸۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۳۷ هزار و ۴۶۰ تومان ارزش‌گذاری شده است ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۷۸ دلار معامله می‌شود.

بنا به این گزارش، صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم نسبت به روز کاری قبل ۱۰۰ تومان افزایش داده و ۱۳ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. قیمت فروش یورو نسبت به روز کاری قبل ۱۵۰ تومان یافته است.
__________________________

قیمت نفت با احتمال لغو معافیت‌های تحریمی به ۷۴ دلار رسید

امروز در بازار‌های جهانی قیمت نفت برنت ۳ درصد رشد کرد و بشکه‌ای ۷۴ دلار و ۷ سنت به فروش رفت که رکورد جدید در طی چند روز گذشته به ثبت رساند.

خبرگزاری رویترز در تحلیل افزایش قیمت نفت نوشت امروز دوشنبه قیمت نفت پس از آنکه برخی منابع آگاه اعلام کردند آمریکا معافیت تحریمی کشور‌های خریدار نفت ایران را لغو خواهد کرد، افزایش یافت.

منابع آگاه اعلام کردند که آمریکا آماده می‌شود تا اعلام کند که خریداران نفت ایران دیگر معافیت ندارند و کشور‌هایی که بخواهند از ایران نفت خریداری کنند تحریم خواهند شد.

ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست با اشاره به اظهارات دو مقام وزارت خارجه که نخواست نامشان فاش شود، اعلام کرد؛ وزیر امور خارجه آمریکا قرار است امروز اعلام کند که معافیت‌های تحریمی که پیش از این به کشور‌ها داده شده بود امروز لغو می‌شود.

یک مقام آگاه نیز صحت این گزارش را تأیید کرده، اما سخنگوی وزارت خارجه هنوز در این باره اظهارنظری نکرده است.

در این میان یک تحلیلگر بازار واسطه‌ای FXTM نوشت؛ اگر معافیت‌های تحریمی ایران برداشته شود، قیمت نفت به ۸۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید.

پیش از این واشنگتن به ۸ کشور که اکثرا هم آسیایی بودند معافیت تحریمی شش ماهه داده بود.

این تحلیلگر اعلام کرده بود که پایان این معافیت تحریمی، خریداران نفت آسیا را با مشکل جدی مواجه می‌سازد.

تاکایوگی نوگامی اقتصاددان ارشد در شرکت جپان اویل اعلام کرد که سیاست لغو تحریم‌های نفتی برای ترامپ عواقب خوبی نخواهد داشت.

وی همچنین نگرانی خود را از عرضه نفت در بازار‌های جهانی ابراز کرد و گفت: کاهش عرضه نفت می‌تواند قیمت نفت را در بازار‌های جهانی تشدید کند.

بزرگترین مشتری نفتی ایران چین و هند همچنان در حال لابی و مذاکره با مقامات آمریکایی برای تمدید معافیت‌های تحریمی هستند.

کره جنوبی هم به عنوان بزرگترین خریدار میعانات گازی و نفت فوق سبک ایران محسوب می‌شود.

براساس این گزارش، لغو معافیت‌های تحریمی باعث کاهش عرضه در بازار‌های جهانی خواهد شد که پیش از این هم با تحریم‌ها علیه ایران و ونزوئلا کاهش عرضه در آن مشهود بود.

علاوه بر این، اوپک هم طرح کاهش تولید خود را از ابتدای سال میلادی با هدف متعادل کردن قیمت نفت در بازار‌های جهانی اجرایی کرده که به کاهش عرضه نفت در بازار منجر شده است.
__________________________

وزیر اقتصاد: نقدینگی را باید به فرصتی برای رونق تولید تبدیل کنیم

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بانک، بورس و بیمه گفت: اوضاع متغیر‌های اقتصادی در سال ٩٧ قابل قبول نبود و این موضوع، نگران کننده است؛ اما اگر در پایان نیمه اول سال قبل علیرغم اینکه شرایط مطلوب نبود، ولی مدیریت مناسبی برای برگرداندن ثبات در اقتصاد انجام شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: برخی نرخ رشد اقتصادی تا منفی ١٥ درصد نیز اعلام کرده بودند و هر دلسوز اقتصادی از این برآورد‌ها احساس نگرانی می‌کرد و لازم بود که ثبات به اقتصاد باز می‌گشت.

وی تصریح کرد: این نگرانی‌ها باید این اهتمام را ایجاد می‌کرد که اول متغیر‌ها را کنترل کنیم؛ که در نیمه دوم سال سعی شد این روند در پیش گرفته شود و تورم ماهانه از آبان ماه ٩٧ به تدریج رو به کاهش نهاد و بیکاری نیز کنترل شد.

به گفته دژپسند، در سال ٩٨ برخی متغیر‌های اقتصادی منجر به جهش نرخ برخی کالا‌ها شده است و پیش بینی‌ها برای سال ٩٨ وضعیت خوبی را نشان نمی‌دهد، اما برآورد‌ها و پیش بینی‌ها صرفاً یک علامت است و باید از این پیش بینی‌ها و برآوردها، برای اعمال مدیریت بهتر بهره گرفت و امور را اصلاح کرد.

وی اظهار داشت: سیل یک خوشحالی بود و البته برای مردم نیز رنج آفرین بود؛ برخی گفتند نمایشگاه امسال برگزار نشود و هزینه آن به جبران خسارات سیل اختصاص یابد، ولی رئیس سازمان بورس اعلام کرد که این کمک‌ها انجام شده و ادامه دارد.

دژپسند گفت: باید از نتایج مدل‌ها استفاده کرد تا با اعمال مدیریت صحیح مانع از بدتر شدن شرایط شویم. اگر براورد حاکی از این است که وضع اقتصادی خوب نباشد، ما باید دور هم جمع شده و تدبیر کنیم و محرک‌ها را از طریق ساز و کار‌ها و تجارب سامان دهیم تا به سمت مطلوب برویم.

وی اظهار داشت: اگر شعار رونق تولید محقق شود و از سرمایه‌های راکد در کشور به خوبی استفاده کنیم، می‌توانیم زمینه به کارگیری نیروی انسانی را افزایش داده و صادرات را رونق ببخشیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه اگر رونق تولید ایجاد کنیم برآورد‌های منفی را بهبود خواهیم بخشید، گفت: فرصت در بخش تولید وجود دارد و برای اقتصاد کم عمق ایران حجم فعلی نقدینگی خیلی بالا است و اگر درست هدایت شود یک فرصت است.

وی افزود: غل و زنجیر باید از پای سرمایه گذار برداشته شود. بنگاه‌ها رشد خود را به تأمین مالی گره می‌زنند که این یک راه غلط است. باید به سمت بهبود فناوری رفت. یکی از گرفتاری‌های صادرات، قیمت تمام شده بالا است و باید به این موضوع پرداخت.

دژپسند گفت: بانک، بورس و بیمه باید نقش خود را درست ایفا کنند؛ بورس پارسال دوره‌ای طلایی داشت و برای ورود شرکت‌های جدید به بازار اولیه تسهیلاتی ارائه شد؛ ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

دژپسند ادامه داد: آئین نامه بانکداری دیجیتال برای بانک‌های دولتی ابلاغ شده، ولی باید برای بیمه و بورس هم اجرایی شود.
__________________________

امسال ۱۴ میلیون تن گندم در کشور تولید می‌شود

اسماعیل اسفندیارپور، مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: برآورد اولیه تولید گندم در اسفند ماه حدود ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بود که با توجه به خسارت‌های ناشی از بارندگی‌های شدید و سیلاب ها، تا امروز ۳۵۰ تا ۷۰۰ هزار تن کاهش تولید را تخمین می‌زنیم.
 
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی افزود: منتظر گزارش‌ها و آمار‌های جدید استان‌ها از میزان خسارت‌های سیل به تولید گندم هستیم.
 
وی اظهارداشت: در مجموع ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی آبی و دیم گندم در استان‌های خوزستان، لرستان و گلستان دچار خسارت و آبگرفتگی شده اند که ۱۶۰ هزار هکتار آن مربوط به استان خوزستان است.

وی با بیان این که به علت بارندگی‌ها و پراکنش زمانی مناسب بارش در پاییز سال زراعی جاری انتظار تولید خوب در حوزه گندم را داشتیم، گفت: ما همچنان روی نظرمان هستیم و تامین این محصول با تولید داخل انجام می‌شود.

اسفندیاری پور با بیان این که برداشت گندم از استان‌های سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان، جنوب فارس، جنوب خوزستان و جنوب کرمان در منطقه جیرفت و کهنوج به تدریج آغاز شده است، تصریح کرد: تاکنون در سطح بیش از هشت هزار هکتار برداشت گندم صورت گرفته است.

وی آثار بارندگی‌ها برای گندم آبی و به ویژه اراضی دیم را مثبت ارزیابی و سطح اراضی گندم دیم را در سال زراعی جاری ۴ میلیون هکتار عنوان کرد.

وی گفت: اراضی دیم از نظر رطوبت و بارندگی در سال‌های گذشته در مضیقه بودند، اما امسال شرایط مطلوبی دارند.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی درباره افزایش بیماری‌ها در حوزه گندم به کشاورزان هشدار داد و افزود: امسال با توجه به میزان بارندگی‌ها و رطوبت، شرایط برای توسعه بیماری‌های گندم فراهم است و کشاورزان باید در کنار آفت سن و علف‌های هرز به بیماری‌ها نیز توجه داشته باشند و مبارزه با انواع بیماری‌ها را در دستور کار قرار دهند.

بنا به این گزارش و بر اساس گزارش‌های وزارت جهاد کشاورزی تا ۲۵ فروردین ماه امسال وقوع سیل بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارت به تولیدکنندگان زیربخش‌های مختلف بخش کشاورزی وارد کرد که بیشترین خسارت‌ها مربوط به ۲۰۰ هزار هکتار اراضی گندم و سه هزار میلیارد تومان خسارت به کشت و صنعت استان خوزستان بوده است.

در بیست و یکم فروردین ماه امسال شورای اقتصاد به طور رسمی نرخ مصوب خرید تضمینی گندم معمولی و نان را برای هر کیلوگرم یک هزار ۷۰۰ تومان و گندم دروم را یک هزار و ۷۷۰ تومان با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید یک درصد ابلاغ کرد.

طبق قانون وزارت جهادکشاورزی هر سال باید در اواخر مردادماه نرخ خرید تضمینی کارشناسی شده توسط دولت را تا پیش از آغاز فصل زراعی جدید ارایه و تا پایان شهریورماه نرخ‌ها به کشاورزان اعلام شود.

وزارت جهادکشاورزی نرخ پیشنهادی خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم را در اوایل شهریورماه هر سال تعیین و به شورای اقتصادی ارایه می‌دهد تا پس از بررسی‌های کارشناسی در شورای اقتصاد و پیش از آغاز فصل کشت، نرخ نهایی شده به کشاورزان اعلام شود.

براساس مصوبه شورای اقتصاد در سال زراعی ۹۷-۹۶ هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید ۲ درصد به مبلغ یک هزار و ۳۰۰ تومان و گندم دوروم یک هزار و ۳۳۰ تومان خریداری شد.
پیش از این نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۹۸-۹۷ به شکل غیررسمی اعلام شده بود که اکنون، این قیمت به طور رسمی ابلاغ شده است.

بر اساس سیاست وزارت جهادکشاورزی برای سال زراعی ۹۸-۹۷ تولید حدود ۱۴ میلیون تن گندم هدف گذاری شده است، در حالی که در سال زراعی ۹۷-۹۶ نزدیک به ۹.۵ میلیون تن گندم به ارزش ۱۲ هزار و ۵۱ میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شد.

سال زراعی ۹۶-۹۵ نیز نزدیک به ۹ میلیون تن گندم به ارزش بیش از ۱۱۴ هزار میلیارد ریال خریداری شده بود.
خرید تضمینی گندم سالیانه از اواخر اسفندماه از شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان و مناطق گرمسیر آغاز می‌شود و تا روز‌های پایانی مهرماه در دیگر استان‌های کشور (از سواحل خزر تا مناطق سردسیر) تداوم دارد. /۳۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات